SÅ FUNGERAR DET

Våra produkter och tjänster är framtagna av oss själva. Ofta för att möta efterfrågningar från våra kunder. Allt för att kunna erbjuda en tryggare och säkrare vardag.

På den här sidan kan du läsa om hur allt hänger ihop. Från vad våra komponenter kan göra, vad larmcentralen kan och inte kan göra till vad du som kund kan förvänta dig vid en larmhändelse.

Verisure larmdekal
 
 

PRODUKTER OCH TJÄNSTER

Våra larmsystem bygger på flera olika typer av produkter och tjänster som är uppkopplade till vår larmcentral. Mer om vår larmcentral senare. De här produkterna och tjänsterna har olika funktioner för att exempelvis förhindra ett inbrott eller snabbt och tydligt varna om en brand.

Du kan läsa mer om hela vårt utbud av produkter och tjänster här.

Produkter och tjänster

VERIFIERING AV EN LARMHÄNDELSE

Inbrottstjuv

Vad är en larmhändelse?

När någon av produkterna eller tjänsterna i systemet utlöser en larmhändelse så skickas en signal om detta till vår larmcentral. En larmhändelse kan exempelvis vara att en vibrationsdetektor känner av stötar från en inbrottstjuvs försök till att bryta upp en dörr, att en rökdetektor har reagerat på rökutveckling eller att du som kund har skickat ett kontaktlarm till vår larmcentral.

Verisure larmcentral

Vad händer vid en larmhändelse?

När en signal om en larmhändelse kommer in till larmcentralen plockar en av våra larmoperatörer upp ärendet inom sekunder för att snabbt kunna sätta in rätt åtgärd. ”Rätt åtgärd” kan exempelvis vara att skicka ut väktare och meddela polis om ett inbrottsförsök eller meddela räddningstjänsten om en brand. För att kunna sätta in rätt åtgärd för den specifika larmhändelsen behöver larmoperatören först verifiera larmhändelsen.

Videodetektor

Hur verifieras en larmhändelse?

Det absolut snabbaste sättet att verifiera en larmhändelse för larmoperatören är att få åtkomst till systemets kameror får att se vad som händer på platsen. Samtidigt försöker larmoperatören få kontakt med dig som kund på flera olika sätt. Främst genom att kontakta hemmet via röstenheten i larmpanelen för att få larmhändelsen bekräftad direkt från dig. Samtidigt analyseras larmsignaler och bilder från systemet. Åtkomsten till kamerorna blir extra viktig om du som kund inte är hemma och kan bekräfta larmhändelsen.

INTEGRITETSÅTAGANDE GÄLLANDE KAMEROR

Våra kunders trygghet och säkerhet är kärnan i allt vi gör. Därför är våra system och kameror designade med deras integritet i åtanke. Att skydda våra kunders integritet är av högsta prioritet.

Vår larmcentral får endast åtkomst till kameror i våra kunders larmsystem vid en larmhändelse, och alltid under strikt kontroll av våra processer. Det här innebär att Verisure aldrig kan aktivera kameror själva utan att ett larm har löst ut i bostaden.

Kameror i larmsystem från Verisure har ett syfte – och ett syfte enbart – vilket är att på ett så snabbt och korrekt sätt som möjligt verifiera en larmhändelse. Våra larmoperatörer kommer endast ha åtkomst till kamerors material under kortast möjligast tid för att se till att både fastigheten och alla som är inuti den är säkra.

Verisure larmcentral

Hur används kamerorna vid en larmhändelse?

Vid en larmhändelse kommer utbildade larmoperatörer på vår certifierade larmcentral att ha tillgång till systemets kameror. Från larmhändelsens start och 15 minuter framåt kan Verisure trigga nya bilder, livestreama video och ta upp ljud – beroende på vilken typ av kameror som finns i systemet. Syftet med detta är att kunna verifiera vad som utlöst larmet, se vad som händer på platsen och sätta in rätt åtgärd för att på bästa möjliga sätt hjälpa våra kunder.

Verisure kommer inte att ha tillgång till några inspelade filer utanför en larmhändelse. Exempelvis bilder som en kund har tagit själv vid ett annat tillfälle.

Hur används kamerorna vid ett falsklarm?

Vid ett falskt larm kommer videor, bilder och ljud automatiskt att lagras på våra säkra servrar. Materialet är enligt våra strikta processer enbart tillgängligt för Verisure-auktoriserade larmoperatörer och får endast användas för att lösa problem relaterade till den aktuella larmhändelsen. Exempelvis för att verifiera om en komponent inte fungerar som önskat.

Hur används kamerorna för bevismaterial?

Våra kunders säkerhet är vår expertis och vi skyddar deras data. Material från kameror vid en larmhändelse lagras på våra säkra servrar och raderas så småningom automatiskt efter 60 dagar. Polis- och åklagarmyndigheter kan kräva att Verisure tillhandahåller bilder och ljud i samband med en brottsutredning eller ett åtal.

EFTER EN LARMHÄNDELSE

Som kund är du oerhört viktig för oss och vi vill att du ska känna att du gjort ett tryggt val. Därför gör vi alltid en uppföljning med våra kunder efter en skarp larmhändelse som en del av vår Trygghetsservice.

Vad är Trygghetsservice?

Trygghetsservice är all den service som vi erbjuder för att våra kunder ska få en tryggare vardag. Som en del av vår Trygghetsservice följer vi alltid upp skarpa larmhändelser. Antingen via telefonkontakt och/eller via en kontroll på plats. Uppföljningen är till för att se hur du som kund känner dig efter händelsen och hur vi som säkerhetsföretag hanterat ärendet.

Hur går uppföljning av en larmhändelse till?

Uppföljningen består av ett antal frågor som du som kund och en av våra medarbetare diskuterar kring en tid efter en larmhändelse. Längden på uppföljningen varierar beroende på vilken typ av larmhändelse som inträffat. Uppföljningen fungerar som en plattform för utveckling och analys av våra prestationer, samt ett forum för våra kunder att ställa frågor till oss.

Varför görs uppföljningar av larmhändelser?

Vi gör våra uppföljningar för att få veta mer om hur vi kan utveckla och förbättra våra system, produkter och service. Men framförallt för att vi bryr oss om hur våra kunder mår. Vi skyddar det som betyder mest och vi vill vara säkra på att våra kunder känner att vi finns här för dem.

Vi gör även regelbundna kundundersökningar som inte är kopplade till specifika larmhändelser. Allt med ambitionen att ha mycket nöjda kunder och att ständigt leverera bra kundmöten.

Tveka inte att höra av dig till oss om du undrar något. Vi finns här dygnet runt, året om.