Integrera Arlo-komponenter med larmsystemet
För att länka ett Arlokonto till larmsystemet loggar du in på Mina Sidor eller i Verisure App. Klicka på Konto och avtalsinformation > Mina tjänster > Länka ett Arlokonto. Är kamerorna köpta av annan återförsäljare än oss behöver vi lägga till Arlo-tjänsten manuellt, detta görs via kontakt med kundservice.
Arlo användarmanual
Vanliga frågor om ny version av Arlo APP
Hur får jag tillgång till Arlo App?
Appen laddar du ner från App Store eller Google Play.
Kan jag ladda ner Arlo App till samtliga modeller av telefon och surfplatta?
Det krävs stöd för enheten. Appen ska laddas ner på för iOS 11 eller senare alternativt Android 5 eller senare.
Vilka nyheter finns i den nya Arlo appen?
- Ändring i utseende
- Nya menyval med nya namn (flikar)
- Nytt sätt att styra status
- Ny funktion: ”Nödläge”
- Tidigare fliken ”Läge” heter nu ”Rutiner” och är uppdelad i två delar; Läge och Automatiseringar
Hur ser de nya menyvalen ut?
Hem: Startsida där du själv lägger till kameror som ska synas, styra status och livestreama.
Historik: Här sparas videoklipp och bilder (tidigare kallat Bibliotek).
Nödläge: Här kan sirenen aktiveras och det går att konfigurera ”Ring en vän”.
Enheter: Lista över alla enheter inklusive SmartHub (basstation). Här kan inställningar göras samt livestream aktiveras.
Rutiner: Rutiner är uppdelad i två flikar; Lägen och Automatiseringar. Under Lägen styrs aktivera borta/hemma/standby och under Automatiseringar kan man schemalägga och lägga till Kommer/Lämnar (tidigare kallat Geofencing).
Vad betyder de olika symbolerna som visas under kamerabilden?
Hur styrs status i nya appen?
Status styrs via Informationspanelen eller Rutiner.
Via Informationspanelen:
Via Rutiner:
Vilka funktioner finns i Arlo App?
- Ändra kameravinkeln 160°/125°/110° (Arlo Pro 3/Pro 4)
- Livestreama (2K upplösning finns för Arlo Pro 3/Pro 4)
- Zooma in och detaljstudera livestreams och inspelningar
- Prata ut genom kameran och lyssna
- Aktivera kamerans sirén
- Ändra ordningen kamerorna visas i appen
- Rotera kamerabilden 180°
- Ställa in aktivitetszoner
- Ställa in sekretesszoner istället för aktivitetszoner på Essential, Doorbell och Pro 5
- Se sparade inspelningar via biblioteket
- Ladda ner inspelningar
- Ställa in HDR (Arlo Pro 3/Pro 4)
- Göra videoinställningar för bästa bild/optimerad/bästa batteritid
- Göra inställningar för notifieringar
- Ställa in Kommer/Lämnar
- Justera kamerans rörelsekänslighet
- Justera kamerans ljudkänslighet
- Schemalägga kamerainställningar (ex mån-fre är kameran aktiv klockan 08–17 och inaktiv resterande tid)
- Nödläge (endast tillgänglig i 4x-appen).
Var i appen kan jag se inspelade videoklipp?
Du ser inspelande videoklipp under fliken Historik.
Kan man spara ner bilder/videoklipp från Arlo-kameran?
Ja, videoklipp kan enkelt sparas ner till din telefon från fliken Historik. Gå in på önskat klipp och klicka på ikonen (se nedan) för att spara ner, dela eller ta bort videoklipp.
Guide för när Arlo-kameran är offline
Ta hjälp av följande guider om din Arlo-kamera visar sig offline fast du har internetuppkoppling.
Med SmartHub
SmartHub ska lysa blått när det fungerar, läs vad problemet kan bero på om den lyser i någon av följande färger:
Blinkar blått: Synkar med en kamera/redo att synka med en kamera.
Lyser gult: Kontrollera internetuppkopplingen på plats.
Blinkar långsamt gult: Tryck på synk på basstationen och på kameran, om det ej hjälper – flytta kameran närmare SmartHub.
Växlar mellan blått och gult: Basstationen uppdaterar mjukvara eller återställs.
Övriga tips:
Kontrollera att Arlo-kameran är laddad. Testa internetkabeln i en dator för att se om den fungerar.
Testa en annan internetkabel. Säkerställ att huben är placerad minst 1-2 meter från annan elektronik.
Utan SmartHub
Kontrollera att nätverket kommunicerar över 2.4 GHz och inte 5 GHz, samt att bandsteering är avstängt. Detta syns i routerinställningar, kontakta din internetleverantör om du behöver hjälp.
Kontrollera att Arlo-kameran är laddad, ta in kameran och ladda den i minst 2–3h.
Det kan bero på avståndet, plocka ner kameran och för den närmare routern.
Testa att starta om/synka kameran. Omstart Arlo Pro 4: Ta ut batteriet och vänta 10 sekunder, sätt sedan i batteriet igen. Omstart Arlo Essential: Tryck 1-2 sekunder på knappen.
Notifieringar i Arlo Appen
Du kan enkelt få notiser direkt till din telefon när Arlo-kameran spelar in.
Kontrollera att kamerorna är länkade mot Verisure, detta ser du på Mina Sidor eller i Verisure App under Avtalsinformation > Mina tjänster > Arlo. Om inte kameran finns där behöver du kontakta Verisure kundservice för vidare hjälp.
Kontrollera sedan att Arlo App tillåts skicka push. Detta gör du via dina telefoninställningar. Du kan även behöva ställa in läget i Arlo-appen för att tillåta push-meddelanden.
Gör så här:
Gå in i Arlo-appen > Läge > System > Gröna pennan vid aktiverat > Gröna pennan vid regeln det avser. Längst ner hittar du varningar, kontrollera att push-meddelanden är bockat grönt.
Vanliga frågor om Arlo
Vad kostar det att länka Arlo-kameror med er?
En länkning av kameror som inte är köpta av oss kostar 49:-/kamera.
En länkning av kameror köpta av oss är 49:-/kamera. Maxtaket för denna avgift är 129:-.
Vad händer med alla mina sparade klipp när jag länkar Arlo-kameran med Verisure?
När kameran länkas med oss tas din tjänst med Arlo bort och en ny tjänst kopplat mot Verisure läggs till. Eftersom ditt abonnemang skiftar så försvinner all data.
Jag har två kameror anslutna mot samma SmartHub, men en av kamerorna är offline. Varför?
Testa att följa guiden under rubriken Guide för när Arlo-kameran är offline högre upp på sidan. Kvarstår problemet kan du testa byta plats på kamerorna och se om felet flyttas till den andra kameran. Om så är fallet är problemet miljön och du behöver se över placeringen av kameran.
Hur lång batteritid förväntas min Arlo-kamera ha?
Arlo Pro 4: 3-6 månader
Arlo Essential Spotlight: Upp till 6 månader
Arlo Video Doorbell: Upp till 6 månader
Läs mer om Arlo komponenternas batteritid här: https://www.arlo.com/en_gb/support/faq/1202753/How-long-do-Arlo-camera-batteries-last
Jag vill ladda min kamera utomhus, kan jag det?
Ja. I webshopen du hittar både en solpanel och utomhuskablar. Kamerorna tar inte emot laddning vid minusgrader, detta är för att skydda batteriet.
Vad får jag se genom min Arlo-kamera?
Enligt kamerabevakningslagen får man enbart övervaka sin privata egendom, alltså ens egna tomt. Man får inte övervaka gatan eller grannens tomt.
Hur gör jag om Arlo App skickar notiser och spelar in onödigt material?
Om den detekterar mycket onödigt kan man sänka känsligheten i Appen.
Klicka på Läge > välj system > Pennan till höger om aktiverat > Pennan till höger om enheten det gäller > Pennan till höger om rörelse upptäcks. Sänk sedan stegen.
Min Arlo-Kamera spelar bara in ibland, varför?
Kontrollera att kamerorna är aktiverade. Säkerställ även att den ser området som ska spelas in, så den inte är vinklad för lågt eller för högt.