Beställ och byt batterier själv
Produkter där du som kund inte kan byta batterier
Vattendetektor v1
Har inget utbytbart batteri
Beställ en ny
Klimatdetektor
Har inget utbytbart batteri
Beställ en ny
Rökdetektor v3
Har inget utbytbart batteri
Beställ en ny
Microenhet
Har inget utbytbart batteri
Beställ en ny
ZeroVision
Batterierna i ZeroVision måste bytas av en av Verisures egna servicetekniker.
Verisure Portal
Batterierna i Verisure Portal måste bytas av en av Verisures egna servicetekniker.
Batteribyte
Alla komponenter i larmsystemet är skyddade mot åverkan för att säkerställa att de inte kan saboteras eller monteras ned av obehöriga. Detta är en viktig del av ditt inbrottsskydd. Om komponenten monteras ned utan att ligga i batteribytesläge kommer skarpa larm in till larmcentralen.
När vårt system känner av att en komponent börjar få lågt batteri skickas automatiskt en notis ut till dig som kund. Som systemansvarig får du alltid ett mail vid servicelarm, exempelvis lågt batteri på någon komponent i larmsystemet. Du uppmanas att gå in på Mina Sidor och välja om du vill beställa batterier och byta batteri själv eller få hjälp av en säkerhetsexpert.
Hjälp av säkerhetsexpert
Logga in på Mina Sidor eller i Verisure App och klicka på beställ servicebesök, knappen ligger synligt på första sidan när du loggar in om du har lågt batteri i en komponent. Nu skapas ett serviceärende till din lokala Verisure-firma som kommer kontakta dig via telefon för att boka in servicebesöket. Vid beställning av serviceärende behöver du inte tänka på att köpa nya batterier i webshopen.
Vanliga frågor om batteribyte
Hur vet jag vilken komponent som har lågt batteri?
När du klickar på länken i ditt mail, eller loggar in på ditt Mina Sidor-konto, ser du längst ner på startsidan vilken komponent som larmat för lågt batteri. Välj ”Beställ och byt batterier själv” eller ”beställ servicebesök”.
Hur vet jag vilket batteri jag ska beställa i webshopen?
Under förutsättning att du gått via knappen “Beställ och byt batterier själv” på Mina Sidor kommer du att få rätt typ av batteri och rätt antal batterier automatiskt förvalda. Mina sidor kommer också att föreslå att du beställer batterier till de komponenter som förväntas larma lågt batteri inom ett halvår.
Hur monterar jag ner komponenten?
När du använder batteribytesguiden läggs larmkomponenterna i batteribytesläge och du får både skriftliga instruktioner och tillgång till filmer för hur du genomför nedmontering på ett enkelt och säkert sätt utan att skada komponenten.
Måste jag köpa batterier genom webshopen?
Batterierna i vår webshop har en annan urladdningsprofil än vanliga batterier. Våra batterier ger oss även möjligheten att förvarna dig innan batteriet tar helt slut. För optimeringen av komponentens larmfunktion bör du inte blanda nya och äldre batterier i samma komponent. Vi rekommenderar att du använder våra batterier då det inte gäller några garantier för batterier som är köpt från någon annan leverantör
Jag har inte fått något mail om lågt batteri?
Om du som systemansvarig inte har fått något mail av oss, kontrollera vilken mailadress du uppgivit under ”konto” på Mina Sidor.
Min rökdetektor pratar och piper - vad gör jag?
Pratar och piper din rökdetektor utan att den har detekterat på någon rökutveckling betyder det generellt att det är dags att byta batterier. För att tysta din rökdetektor fram till att du har fått hem batterier gör du enligt nedan.
- Rökdetektor version 1 & 2: Tryck snabbt på knappen som blinkar rött (formad som Verisure-loggan) Håll inte in den! - Nu kommer den att vara tyst i 16 timmar varpå du behöver upprepa tidigare hänvisning
- Rökdetektor version 3: Tryck snabbt på knappen (grop/inbuktning) Håll inte in den! - Nu kommer ljudet vara pausat i 3.5 timmar.
För att tysta dina rökdetektorer version 3 längre än tiden som nämns ovan behöver den försättas i ett renoveringsläge via Mina Sidor, montera sedan ner rökdetektorn och håll in knappen i ca 10 sekunder tills du hör att den stängs av. (Montera inte upp den igen då detta startar igång detektorn igen).