Kom igång med larmsystemet

Tack för att du ger oss förtroendet att skydda din bostad. Vår vision är att det ska vara en mänsklig rättighet att känna sig trygg och säker. För att du ska få ut maximalt av ditt larmsystem och dess funktionaliteter har vi tagit fram information och verktyg som hjälper dig att komma i gång och använda ditt system.

Här kan du ladda ner en manual för larmsystemet.
användarmanual
User guide

Kom igång med larmsystemet

Vad händer efter uppkoppling av larmsystemet?

När säkerhetsexperten kopplat upp larmet kan du börja använda det.
För att fullfölja uppkopplingen av larmet behöver du:

Mina SidorMina Sidor

Verifiera uppkopplingen av larmet.

Verisure AppVerisure App

Styr ditt hem direkt i mobilen.

Testa larmetTesta larmet

Lär dig hur man larmar av och på.

Guide för hur du larmar av och på

Guide för Verisure App
Guide för larmpanelen
Guide för Versiure Fjärrkontroll

Vad händer när larmet går?

Vid verifierat skarpt inbrott eller verifierad brand förmedlas larmet omedelbart till polis eller räddningstjänst.

Larmet går
Larmcentralen agerar
Väktare rycker ut

Använd larmet dygnet runt

Med Verisure App är det enkelt att styra hemmet med mobilen var du än befinner dig. Har du koll på alla funktioner som går att använda?

  • Kolla status på larmet
  • Larma av och på
  • Push-meddelanden i mobilen
  • Styr elektronik på distans
  • Skicka kontaktlarm
  • Schemalägg händelser

Skalskydd

Skalskyddet ger dig en extra trygghet när någon är hemma, när du ligger och sover eller när du vet att barnen är hemma själva efter skolan.

Med skalskyddet kan du skydda husets yttre skal när du är hemma. Hit räknas framförallt dörrar och fönster som förses med vibrationsdetektorer. Läs mer om skalskydd

Med skalskydd menas att du kan larma vissa valda delar av ditt system. Det vanligaste är att man har ett antal vibrationsdetektorer på entré- och balkongdörrar samt fönster på markplan, som du sedan larmar på medan du själv är hemma.

Beroende på hemmets planlösning kan även kameradetektorer ingå i skalskyddet. På så sätt får du ett larmat "skal" runt om dig. Många tycker detta är en trygghet, framför allt på natten, om man är ensam hemma eller bor lite enskilt. Du väljer enkelt själv vilka komponenter som ska ingå i skalskyddet på Mina Sidor/Inställningar.

 

SCHEMALÄGG DITT SKALSKYDD FÖR EN SMIDIGARE VARDAG

Skalskyddet ger dig en extra trygghet när du är hemma. För att göra vardagen smidigare vill vi tipsa dig om schemaläggning av skalskydd. Matcha dina rutiner med Verisure Smart så slipper du fundera över om skalskyddet är aktiverat.

För att schemalägga skalskyddet loggar du in på Mina Sidor eller i Verisure App, klicka sedan på: Automatisering -> Schemaläggning -> Skapa

Skalskyddsinställningar

Vi har skapat en guide för att visa hur du justerar skalskyddet. Här kan du välja vilka komponenter som ska ingå i skalskyddet.
till guiden

 

Verisure Guardian

En tjänst vi tagit fram för dig med ett Verisure larmsystem och lanserat under 2020. Brottsförebyggande rådets statistik visar att allt fler känner otrygghet när man rör sig utanför hemmet samtidigt som vi har sett en stor efterfrågan för den här typen av tjänst från dig som kund. Verisure Guardian, ditt kontakt larm i din mobil låter dig ta med tryggheten över allt. Se till att alla i hemmet aktiverar Verisure Guardian i mobilen, så att vår hjälp finns tillgänglig för den som behöver. Läs mer här 

Se videos om hur Verisure Guardian fungerar här:

https://www.youtube.com/watch?v=nx5jxZctr3c
https://www.youtube.com/watch?v=tQooWikjdrg
https://www.youtube.com/watch?v=SmV0OLWm5qc

Aktivera Verisure Guardian

Verisure Guardian finns tillgänglig i Verisure App. Du aktiverar enkelt tjänsten genom att följa onboardingflödet som dyker upp när du startar appen.

Om du inte aktiverar tjänsten direkt kan du välja att göra det i ett senare skede genom att klicka på:
Mer > Komponenter och funktioner > Verisure Guardian

Skapa en widget för tjänsten

För att ha tjänsten tillgänglig när behovet uppstår rekommenderar vi att du skapar en widget för Verisure Guardian

Widget för iOS

  • Svep till höger på hemskärmen, scrolla längst ner och välj Ändra.
  • Leta efter Verisure Guardians widget och välj Lägg till.
  • Tryck och håll ner fingret på widgeten för att dra den på plats. Nu kan du börja använda tjänsten.

Widget för Android

  • Tryck (långt tryck) på valfri tom plats på skärmen
  • Välj widgets från menyn och sök efter Verisure.
  • Markera aktuell widget eller ge den ett längre tryck för att dra den till en tom plats på hemskärmen.
  • När du blir anmodad, välj alternativet för Verisure Guardian. Sedan kan du börja använda tjänsten när du känner dig redo.

Vanliga frågor om Verisure Guardian

Vad händer när jag skickar ett kontaktlarm via Verisure SOS?

Kan jag aktivera Verisure Guardian och ta med mig tryggheten överallt?

Hur och med vem delas min platsinformation?

Kan jag använda Verisure Guardian om jag inte delar min platsinformation?

Skickar ni väktare vid larm via Verisure Guardian?

När ska jag ringa 112 istället för att använda Verisure Guardian?

Går det att använda Verisure Guardian även om jag inte har täckning?

Hur vet jag att larmsystemet fungerar?

Varje enskild larmkomponent funktionstestas automatiskt vid flera tillfällen dagligen. Om något i systemet skulle indikera att ett fel föreligger blir vi och du som kund informerad om detta för att åtgärder ska kunna vidtas omgående.

Våra larmkomponenter är godkända och certifierade enligt europeisk standard (EN 50131 för inbrottslarm och EN 14604 för rökdetektorer).

Vill du testa ditt larmsystem?

Förberedelse inför test av larmsystem:

  • Börja med att lägga dina komponenter i renoveringsläge. När komponenterna är kopplade till renoveringsläge går det inga skarpa larm till larmcentralen. Däremot kan du se alla händelser i händelseloggen.
  • Renoveringsläget används för att koppla ifrån komponenterna när det är dags för renovering, batteribyte eller om du som kund vill testa inbrottslarmets funktion.
  • Du kan aktivera renoveringsläget på både Mina Sidor och i  Verisure App.
  • Logga in på Mina Sidor/i Verisure App
  • Välj 'Gör det själv' Renovera och följ instruktionerna
  • I processen anger du ett preliminärt slutdatum. Slutdatumet genererar en påminnelse så att du inte glömmer att lägga tillbaka komponenterna i skarpt larmläge efter utfört test. Aktivera skarpt läge via Mina Sidor eller Verisure App. 

Om du ska utföra testet idag anger du morgondagens datum som slutdatum. Så fort du är klar med larmtestet går du in på Mina Sidor/Verisure App och klickar på ''slutför renovering'' för att direkt sätta larmet i skarpt läge igen.

Larmtest steg för steg

  1. Gör en checklista över alla dina fönster/dörrar och rörelse-/kameradetektorer
  2. Sätt dina komponenter i renoveringsläge
  3. Ta med dig checklistan, ett par hörselskydd och en timer. Larma på och gå ut ur bostaden
  4. Sätt en timer på minst 5 minuter och vänta – så du är säker att utpasseringstiden tickat ner och alla komponenter aktiverats innan du går in igen
  5. Sätt på dig hörselskydd och gå in igen. Trigga samtliga komponenter på din checklista. Öppna larmade dörrar/fönster, rör dig framför rörelsedetektorer och kameror. Larma av när du är klar
  6. Kontrollera att alla dina komponenter löst ut som de ska på Mina Sidor eller i Verisure App under historik
  7. Avsluta renoveringsläge på Mina Sidor eller i Verisure App

Användare och rättighetsnivåer

Systemansvarig är den första personen i hushållet som skapade ett Mina Sidor-konto. Rättighetsnivån innebär full tillgång till larmsystemet i Verisure App och på Mina Sidor. Den som är systemansvarig tilldelar övriga användare rättighet till larmsystemet.

Det finns tre olika profiler när du bjuder in eller skapar en användare. Administratör, Begränsad användare och Minimum användare. Alla tre har olika åtkomstnivåer.

-En Administratör har full åtkomst till systemet. De har samma rättighetsnivå som en systemansvarig med undantag för några små inställningar för notifieringar.

-En Begränsad användare kan använda systemet, men kan inte göra några större ändringar. De kan till exempel larma på/av, låsa/låsa upp och slå på/av Smart Plugs. Men de kan inte skapa händelser med Verisure Smart, Smarta knappar eller aktivera påminnelser. De kan inte heller installera komponenter eller köpa något i webshopen.

-En Minimum användare har enbart läsrättigheter. De kan se larmstatus, men inte ändra eller lägga till någonting. De kan inte larma på/av och de kan inte heller slå på eller av Smart Plugs.

- Ingen tillgång är en användare som inte har någon tillgång till Verisure app eller Mina sidor, men kan fortfarande larma av och på med tilldelad kod eller larmbricka.

Lägg till användarkod och larmbrickor

Vi har skapat denna guide för att visa hur du lägger till en användarkod eller larmbricka.
Till guiden

Lägg till användare

Behöver någon i hushållet eller en bekant tillgång till larmsystemet? Denna guide visar hur du lägger till nya användare.
Till guiden

Vanliga frågor För att komma igång med larmsystemet

Var hittar jag en manual för mitt system?

Hur ändrar jag telefonnummer till kontaktpersoner?

Hur ändrar jag ordningen på kontaktpersonerna?

Mitt husdjur löser ut larmet, hur justerar jag inställningarna?

Jag har justerat husdjursinställningarna men larmet löser ut ändå, vad ska jag göra?

Min robotdammsugare löser ut larmet, vad gör jag?

Vanliga frågor om brandlarmet

Vad händer när larmet går?

Hur tystar jag ett oavsiktligt brandlarm?

Hur verifierar Verisure ett brandlarm?

Ringer ni alltid brandkåren när ni får ett brandlarm?

Min rökdetektor pratar och piper - vad gör jag?

Vanliga frågor Generellt om teknik

Mitt husdjur sätter igång falsklarm, hur gör jag?

Varför ser jag inga värden för temperatur och fukt?

Larmsystemet aktiveras inte när jag tillkopplar, varför?

Det står ”bredband ej anslutet”, varför?

Hur aktiverar jag funktionen dörrklocka?

Varför lyser en skiftnyckel på manöverpanelen?